CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, March 12, 2008

Perubahan dalam kehidupan


Perubahan merupakan satu perkara yang perlu kita alami setiap hari sama ada secara sedar ataupun tidak. Perubahan akan berlaku pada setiap idividu, masyarakat, organisasi serta negara keseluruhannya. Perubahan merupakan transformasi daripada keadaan yang kita tidak suka kepada keadaan yang kita suka atau sebaliknya. Banyak perubahan yang berlaku kini berjalan dengan pantas terutamnya yang melibatkan teknologi dan komunikasi.

Dalam kehidupan harian kita, memang tidak lari dari perubahan terutanya perubahan dari segi fizikal kita. Dari kecil sehinggalah meningkat remaja dan dewasa, banyak perubahan yang berlaku pada diri kita. Begitu juga halnya dengan cara pemikiran kita, semestinya tidak sama. Jika dahulu, pemikiran kita agak sempit serta tidak spesifik kepada sesuatu perkara, tetapi apabila meingkat dewasa kita semakin berfikiran lebih terbuka. Terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada berlakunya perkara seperti ini antaranya ialah tahap pembelajaran kita yang semakin lama semakin meningkat. Selain itu, kita menjadi lebih berdikari serta menempuhi pelbagai pengalaman.

Perubahan dalam kehidupan juga boleh dipengaruhi oleh persekitaran. Sebagai contoh, jika dahulu terlalu sukar untuk seseorang berinteraksi terutamanya di lain- lain kawasan, tetapi pada hari ini, dengan terhasilnya ciptaan teknologi seperti komputer dan telefon bimbit, masalah tersebut tidak lagi membebankan. Seseorang itu berubah juga mungkin disebabkan oleh keinginin individu tersebut untuk kemajuan diri sendiri dari semasa ke semasa. Perubahan adalah satu peralihan daripada sesuatu keadaan kepada seseuatu keadaan yang lebih baik dari sebelumnya. Sebagai contoh, jika dahulu ramai anak muda duduk di kampung membantu ayah atau ibu mereka berkebun tetapi sekarang, mereka lebih bijak dengan berhijrah ke kawasan bandar untuk mencari pekerjaan serta pendapatan yang lebih baik. Hal ini sekaligus dapat memajukan diri mereka serta dapat membantu ibu bapa yang berada di kampung dari segi kewangan.

Perubahan individu juga berlaku dari segi pembelajaran. Pembelajaran amat penting pada masa kini kenapa sekirannya tiada ilmu penuh di dada, sepanjang perjalanan kehidupan kita akan menjadi gelap. Dalam Islam sendiri ada menyatakan bahawa menuntun ilmu adalah sesuatu yang dituntut.

Kesimpulannya, perubahan merupakan sesuatu yang bersifat positif dan membina. Walau bagaimanapun, untuk melaksanakan dan menterjemahkan perubahan memerlukan kreativiti dan kemampuan yang tinggi. Umumnya, perubahan berlaku pada peringkat permulaan dalam diri setiap individu. Perubahan boleh merubah kehidupan seseorang. Sama ada baik atau sebaliknya bergantung kepada perubahan yang dibawa oleh mereka.

0 comments: