CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, March 5, 2008

Komunikasi & Kehidupan



Seperti yang diketahui umum bahawa seseorang itu tidak boleh hidup tanpa berkomunikasi. Sedar atau pun tidak kita sentiasa berkomunikasi sama ada dari segi verbal mahupun bukan verbal. Berkomunikasi amat penting kepada seseorang untuk menyampaikan pendapat, meluahkan perasaan, berkongsi pengalaman, mahukan seseuatu dan bermacam- macam lagi. Secara umumnya terdapat dua kategori komunikasi iaitu komunikasi interpersonal dan komunikasi intrapersonal. Komunikasi interpersonal merujuk kepada proses komunikasi yang berlaku antara dua individu manakala komunikasi intrapersonel melibatkan proses komunikasi seorang individu itu sahaja. sebagai contoh, bermeditasi dan bermain dengan minda sendiri.

Jika seseorang tidak dapat berkomunikasi dalam tempoh masa yang panjang, orang tersebut dikhuatari akan mengalami tekanan jiwa. Terdapat pelbagai cara untuk seseorang itu berkomunikasi sama berkomunikasi secara bersemuka ataupun komunikasi menggunakan saluran yang tertentu. saluran yang dimaksudkan adalah seperti television, internet, telefon, dan sebagainya.
Bidang komunikasi ini dikatakan berkembang seiring dengan perkembangan sains dan teknologi. hal ini kerana terdapat banyak alatan komunikasi telah dicipta untuk kegunaan pada hari ini.

0 comments: